Veelgestelde vragen
Zit u nog steeds met vragen over asbest? dan kan u het antwoord misschien hieronder terugvinden. Zoniet kan u ons steeds contacteren.
Vanaf 23 november 2022 heeft u een asbestattest nodig bij de verkoop van een pand dat is gebouwd voor 2001. De inhoud van het attest moet bekend gemaakt worden aan de kopende partij van het pand bij het ondertekenen van de onderhandse verkoopsovereenkomst.
Voor een appartement geldt de verplichting ook vanaf 23 november 2022. Voor de gemeenschappelijke delen van een mede-eigendom komt daar vanaf 1 mei 2025 nog een extra verplichting bij, namelijk het asbestattest gemene delen.
Het asbestattest is standaard 10 jaar geldig. Vanaf het moment dat minstens 1 asbesthoudend materiaal met hoog materiaalrisico aanwezig is, wordt deze geldigheidsduur ingekort naar 5 jaar.
Een attest is niet meer geldig:
Bij een verhuring is er geen verplichting om een asbestattest te laten opstellen. Tegen 2032 moet wel iedere eigenaar van een woning van voor 2001 over een asbestattest beschikken.
Bij een verhuring is er geen verplichting om een asbestattest te laten opstellen. Tegen 2032 moet wel iedere eigenaar van een woning van voor 2001 over een asbestattest beschikken.
Het bouwjaar opgenomen in de kadastrale legger is de referentie om te bepalen of de constructie een risicobouwjaar heeft.
Indien het bouwjaar niet gekend is op basis van de kadastrale legger, dan kunnen volgende categorieën van documenten gebruikt worden om het bouwjaar te bepalen: